Ιστορικός, Σούπερ Μάρκετ, Χαμόγελο, 300 ευρώ

Ο Έλληνας, όπως και κάθε άνθρωπος στον πλανήτη, έχει ανάγκη από ένα χαμόγελο. Και όταν δεν το βρίσκει εύκαιρο σπίτι του, πηγαίνει κατευθείαν στο σούπερ μάρκετ, να πάρει το χαμόγελο από την κοπέλα που δουλεύει στην μαναβική. Διότι σε αυτά τα μαγαζιά, τα χαμόγελα περισσεύουν. Είναι γνωστή η τακτική των καταστημάτων αυτών να προσλαμβάνουν ευτυχισμένους ανθρώπους, που έχουν όλα τα προβλήματα τους λυμένα. Ανθρώπους που η ομάδα τους κερδίζει στο ποδόσφαιρο, τους υπερτυχερούς της φορολοταρίας των 1000 ευρώ κάθε μήνα, ανθρώπους που παίρνουν το επίδομα των Χριστουγέννων, που έχουν επιτυχίες στα ερωτικά και είναι η ψυχή της παρέας. Και για να τους ενθαρρύνουν ακόμα παραπάνω στο να χαμογελάνε, τους δίνουν και 300% αύξηση στο μισθό, σε σχέση με αυτόν που έπαιρναν όταν ήταν άνεργοι. Δυστυχώς όμως εμφανίζονται κάποιοι κακόβουλοι προϊστάμενοι, οι οποίοι ζητάνε το χαμόγελο των υπαλλήλων μέσω ανακοινώσεων. Κάνουν τους καταστηματάρχες να φαίνονται κακοί στα μάτια της κοινωνίας. Αυτό έγινε και το 2019, όταν μια διευθύντρια που απλά ήθελε να σπρώξει τις σπαλομπριζόλες πριν αρχίσουν οι νηστείες, ζήτησε κάπως άγαρμπα από τους υπαλλήλους να χαμογελάνε και απολύθηκε.

Μετά την κατακραυγή το σούπερ μάρκετ έψαξε πιο διακριτικούς τρόπους για να κάνει τους υπαλλήλους να χαμογελάνε. Στις οθόνες που ανακοινώνονταν οι προσφορές του καταστήματος, έπαιζαν αποσπάσματα από θεατρικές επιθεωρήσεις στο Δελφινάριο. Επίσης στο καθημερινό διάλειμμα ενός τέταρτου που είχαν οι εργαζόμενοι, εκτός από το φαγητό προσωπικού (σάντουιτς με κασέρι και μορταδέλα), αντί για χυμό, τους έδιναν μπαλονάκι με αέριο γέλιου που κυκλοφορούσε τα καλοκαίρια στην Μύκονο. Τέλος ξεκίνησε διαγωνισμός μεταξύ των υπαλλήλων της αλυσίδας, για το καλύτερο χαμόγελο που θα καταγραφεί από τις κάμερες δημοσίως. Ο νικητής της κάθε μέρας θα κέρδιζε κουπόνια των 5 ευρώ που θα μπορούσε να τα εξαργυρώσει στα προϊόντα ένδυσης και να αγοράσει καινούργια εργασιακή ποδιά. Τα αποτελέσματα όμως δεν ήταν ικανοποιητικά, σύμφωνα με τον μυστικό ρουφιάνο που έκανε έφοδο μια φορά την εβδομάδα σε κάθε κατάστημα. Αποτέλεσμα ήταν να απολυθούν 250 εργαζόμενοι του τμήματος της ζαμπονοκοπτικής, οι οποίοι χαμογελούσαν περισσότερο στα σαλάμια και λιγότερο στους πελάτες.

Η εταιρεία έπρεπε να βρει νέους τρόπους έτσι ώστε να επιστρέψει για τα καλά το χαμόγελο στα χείλη. Έτσι αποφάσισε κάθε Κυριακή να πηγαίνουν οι υπάλληλοι εκδρομή μέσω μισθωμένων πούλμαν από την εταιρεία. Κύριοι προορισμοί ήταν  οι χώροι διανομής συσσιτίων και οι χώροι στους οποίους διέμεναν οι άστεγοι. Πριν το πέρας της εκδρομής ο διευθυντής μοίραζε φυλλάδια στους εργαζομένους με το λιτό και διακριτικό μήνυμα: «Ένα χαμόγελο στην δουλειά θα σας κάνει να αποφύγετε αυτήν την κατάσταση». Το χαμόγελο επέστρεψε για τα καλά στο σούπερ μάρκετ. Μάλιστα υπήρχαν περιθώρια και για περικοπές των 300 ευρώ στο μισό, γιατί τα 150 ευρώ είναι 150 φορές παραπάνω χρήματα από το τίποτα. Ως αντίμετρο για τις περικοπές, οι εργαζόμενοι θα έπαιρναν σπίτι τους το σύνολο των ληγμένων προϊόντων του καταστήματος για προσωπική χρήση. Με την πολιτική αυτή ο ιδιοκτήτης των καταστημάτων ανακηρύχθηκε σε επιχειρηματίας της χρονιάς για το 2021 από τον νέο δεξιό πρωθυπουργό. Το υπόδειγμα αυτό αντέγραψαν και άλλες αλυσίδες καταστημάτων, που επιχειρούσαν παρόμοιες πολιτικές στο παρελθόν, χωρίς τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Έτσι η Ελλάδα έγινε πόλος έλξης για ξένους επενδυτές, οι οποίοι την προτιμούσαν από χώρες της Ασίας και της Αφρικής. Οι εταιρείες που ήταν στην Βουλγαρία επέστρεψαν μιας και οι εργαζόμενοι εκεί είχαν δικαιώματα και πλέον μεγαλύτερο μισθό. Η ανάπτυξη που υπόσχονταν χρόνια τώρα οι πολιτικοί την περίοδο των μνημονίων επιτέλους ήρθε.

Παναγιώτης Φραγκούλης