Περίπου 1,2 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 800 εκατ. πληρώθηκαν απευθείας από τα δημόσια ταμεία, χρειάστηκαν οι εργολάβοι σε τρεις αυτοκινητόδρομους της χώρας για να προχωρήσουν τα έργα, που τελικά κατασκευάστηκαν… μισά. Αυτό αναφέρει αναλυτική έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, που για την Ελλάδα επικεντρώνεται στους αυτοκινητοδρόμους Ε-65, Ολυμπία Οδό και Μορέα.
Πηγή: ThePressProject
Η έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου ασχολείται με τις Συμπράξεις Ιδιωτικού και Δημοσίου Τομέα (ΣΔΙΤ) σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Όπως συμπεραίνει, στην Ελλάδα το κόστος αυξήθηκε κατά 1,2 δισ. ευρώ εξαιτίας των καθυστερήσεων στην παράδοση των έργων. Μία καθυστέρηση που κυμαινόταν από 37 έως και 52 μήνες, επιβαρύνοντας σημαντικά τα κρατικά ταμεία.
Η Ελλάδα είναι μακράν ο μεγαλύτερος αποδέκτης συνεισφορών της ΕΕ για έργα ΣΔΙΤ, έχοντας λάβει το 59 % του συνολικού ποσού για όλη την ΕΕ, ή 3,3 δισεκατομμύρια ευρώ.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε σε Συνέντευξη Τύπου στις Βρυξέλλες, ο κ. Oskar Herics, μέλος του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου και αρμόδιο για την έκθεση, «Για την ολοκλήρωση των πέντε αυτοκινητόδρομων που ελέγχθηκαν στην Ελλάδα και την Ισπανία χρειάστηκαν πρόσθετα δημόσια κεφάλαια ύψους σχεδόν 1,5 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Περί το 30% των κεφαλαίων αυτών (422 εκατομμύρια ευρώ) χορηγήθηκε από την ΕΕ». Ο κ. Herics, επεσήμανε ότι για την Ελλάδα η αύξηση του αρχικού προϋπολογισμού των τριών αυτοκινητοδρόμων κατά 1,2 δις ευρώ σήμανε και αύξηση της Ευρωπαϊκής χρηματοδότησης κατά 422 εκατ ευρώ (το 36% της συνολικής αύξησης).
Ο κ. Herics άφησε σαφείς αιχμές για την αδυναμία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να ελέγξει την κατάσταση, λέγοντας ότι ήταν «πλήρως ενήμερη» και δε την απέτρεψε, ενώ εξέφρασε ανησυχίες για τη βιωσιμότητα των έργων, καθώς, όπως είπε, δεν εξετάστηκε επαρκώς η πιθανότητα κατασκευής αυτοκινητοδρόμων με εναλλακτικά χαρακτηριστικά και μικρότερο κόστος όπως π.χ. δρόμοι ταχείας κυκλοφορίας (express roads).
Επιπλέον, ο κ. Herics επεσήμανε προβλήματα στο νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο στην Ελλάδα λειτουργεί μόνο για έργα κάτω των 500 εκατ ευρώ, κάτι που εξαιρεί τα μεγάλα έργα υποδομών όπως οι τρεις αυτοκινητόδρομοι.
Αναλυτικά στοιχεία για τους τρεις αυτοκινητοδρόμους:
Η πιο εξωφρενική περίπτωση, σύμφωνα με την έκθεση, είναι αυτή της Ολυμπίας Οδού, όπου η Ε.Ε εντοπίζει μέιωση του έργου κατά 45%, με αύξηση του κόστους ανά χιλιόμετρο στο 69%. Αυτό σημαίνει πως το δημόσιο επιβαρύνθηκε επιπλέον 678 εκατ. ευρώ.
Στον αυτοκινητόδρομο Ε-65 το κόστος αυξήθηκε κατά 47%, δηλαδή 415 εκατομμύρια ευρώ, ενώ παράλληλα η έκταση μειώθηκε κατά 55%
Ο αυτοκινητόδρομος Μορέα φαίνεται ότι ολοκληρώθηκε στην έκταση που αρχικά είχε προβλεφθεί. Ωστόσο και εκεί υπήρξε αύξηση τους κόστους και συγκεκριμένα κατά 16%. Με λίγα λόγια 84 εκατ. ευρώ παραπάνω.
Σπίρτζης: Δικαίωση η έκθεση της Ε.Ε.
Η έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου «αποτελεί πλήρη δικαίωση των όσων έχουμε πει για τις συμβάσεις της Ν.Δ. και τις αναθεωρήσεις, για τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων για το ότι παραλάβαμε σταματημένα έργα με όχι μόνο μεγάλα ποσά αλλά και με μεγάλες εκκρεμότητες, πάνω από 50%, στις απαλλοτριώσεις, στις αδειοδοτήσεις και στα αρχαιολογικά έργα», δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.
Μιλώντας στο ΑΜΠΕ, ανέφερε ότι «οι διεκδικήσεις των παραχωρησιούχων ήταν πάνω από 1,2 δισ. και με τη διαπραγμάτευση που πέτυχε η ελληνική κυβέρνηση κερδήθηκαν 764 εκατ. και η Ν.Δ. είχε το θράσος να χαρακτηρίσει το υπόλοιπο πανωπροίκια».
«Η έκθεση και τα στοιχεία που παρουσιάζει δείχνουν το τι γινόταν από τον παλαιοκομματισμό στα δημόσια έργα στην χώρα μας και στις αρχικές συμβάσεις και στις αναθεωρήσεις τους και αποτελούν την καλύτερη δικαίωση και για το πως ολοκληρώθηκαν τα έργα αλλά και για τις θεσμικές αλλαγές που έχουν γίνει» , δήλωσε ο κ. Σπίρτζης.