Πηγή: Σπασμένο Παράθυρο
Μόνοι τους φαίνεται πως παίζουν μπαλίτσα οι Έλληνες εφοπλιστές όσον αφορά τις αγοραπωλησίες πλοίων, χάρη σε ένα συνδυασμό αδάμαστου ελληνικού δαιμονίου και παντελούς έλλειψης φορολόγησης.
Όπως μαθαίνουμε, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2018, οι Έλληνες εφοπλιστές έδωσαν 2,3 δισεκατομμύρια δολάρια για να αγοράσουν 148 μεταχειρισμένα πλοία.
Συνολικά μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2018, έχουν αγοραστεί στην παγκόσμια αγορά 815 πλοία, αξίας 9,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων, με τους Έλληνες εφοπλιστές να δαπανούν το 23,4% του συνολικού ποσού αγοράζοντας το 18,1% των πλοίων.
Την ελλάνια σκόνη τους φαίνεται να τρώνε οι εφοπλιστές της Κίνας, που έρχονται δεύτεροι και καταϊδρωμένοι, καταφέρνοντας να δώσουν μόλις 1 δισεκατομμύριο δολάρια για την απόκτηση 116 πλοίων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου allied Shipping, από τα 148 πλοία που αγόρασαν οι ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων τα 91 είναι φορτηγά αξίας 1,1 δισεκ. δολ , 37 δεξαμενόπλοια αξίας 747,6 εκατ., 16 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κόστους 334,3 εκ. και τέσσερα υγραεριοφόρο αξίας 106,7 εκατ.
Στην τρίτη θέση έρχονται οι Γερμανοί, που κατάφεραν να δώσουν μόλις 333,2 εκατομμύρια δολάρια για να αγοράσουν 53 πλοιαράκια.
Διπλασιασμός ελληνόκτητου στόλου
Η συγκεκριμένη είδηση, έρχεται μόλις ένα μήνα αφότου μάθαμε πως οι Έλληνες εφοπλιστές, διπλασίασαν το στόλο τους, κατά τη διάρκεια της κρίσης και των μνημονιακών χρόνων.
Ο ελληνικός στόλος (δηλαδή ο στόλος που ανήκει σε Έλληνες εφοπλιστές, όχι στην Ελλάδα), σήμερα είναι σχεδόν διπλάσιος σε μεταφορική δυναμικότητα από το 2008.
Τα λεφτά μάλιστα που δαπάνησε το εφοπλιστικό κεφάλαιο για την αγορά νεότευκτων πλοίων, φτάνουν τα 80 δισ. δολάρια. Ποσό το οποίο συμπτωματικά είναι ίσο με αυτό που ζήτησε η Ελλάδα να δανειστεί, από τις χώρες του Ευρώ στο πρώτο μνημόνιο. Όχι ότι έχει κάποια σχέση το ένα με το άλλο, αλλά έτσι για να αντιλαμβανόμαστε τα μεγέθη.
Η αξία μάλιστα του ελληνόκτητου στόλου, υπολογίζεται πως ανέρχεται στα 105 δισεκατομμύρια δολάρια, με τα πλοία της χώρας μας (δηλαδή των εφοπλιστών) να μεταφέρουν το 20% του παγκόσμιο θαλάσσιου εμπορίου.
Σύμφωνα με μία ιδιωτική εταιρεία και με μία ΜΚΟ, “η ελληνική ναυτιλία συμβάλλει στο ΑΕΠ (Ακαθάριστιο Εθνικό Προϊόν) με ποσοστό 7%.” Μία φράση που σε καμία περίπτωση δε σημαίνει ότι η ελληνική ναυτιλία συμβάλλει κατά 7% στον ετήσιο προϋπολογισμό ή ότι προσφέρει έσοδα στο ελληνικό κράτος, αφού ως ΑΕΠ ορίζουμε “το Προϊόν ή Εισόδημα που αποκτούν οι πολίτες μιας χώρας σε διάστημα ενός έτους”.
Αντίθετα στη φορολόγηση τα πράγματα είναι λίγο πιο σύνθετα. Για την ακρίβεια, για τους εφοπλιστές έχουν προβλεφθεί 56 διαφορετικά είδη φοροαπαλλαγών, με το εφοπλιστικό κεφάλαιο να μη φορολογείται. Ενδεικτικό της κατάστασης, είναι η υπογραφή συμβολαίου ανάμεσα στο ελληνικό κράτος και την Ένωση Εφοπλιστών, που αφορά την “εθελοντική φορολόγηση”.
Όμως όλοι θα μπορούμε να είμαστε λίγο πιο περήφανοι μέσα μας, ξέροντας πως όσο εμείς βάζουμε πλάτη, η ελληνική σημαία θα κυματίζει στα πέρατα των θαλασσών.