Αναδημοσίευση από τον «Ριζοσπάστη»
Με τις πλάτες των κρατικών μηχανισμών και της κυβέρνησης, του υπουργείου Παιδείας και των υπηρεσιών του, η δράση των φασιστικών ομάδων στα ΕΠΑΛ της Δυτικής Θεσσαλονίκης συνεχίζεται ανενόχλητη το τελευταίο διάστημα, καθώς όπως φαίνεται εξυπηρετεί τους σχεδιασμούς τους για τη νέα βάρδια της εργατικής τάξης.
Απέναντι στέκονται γονείς, εκπαιδευτικοί, μαθητές, οι μαζικοί φορείς και τα σωματεία που εκπροσωπούν τον εργαζόμενο λαό και απαιτούν να ξηλωθούν οι φασιστικές ομάδες από τα σχολεία, ενώ παράλληλα προετοιμάζουν αγωνιστικές δράσεις και άλλες παρεμβάσεις σ’ αυτή την κατεύθυνση, όπως το αντιφασιστικό συλλαλητήριο που οργανώνουν η Ομοσπονδία Γονέων Κεντρικής Μακεδονίας, οι Α’, Β’ και Δ’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, το Σάββατο 5 Φλεβάρη, στις 5 μ.μ., στην πλατεία Ευόσμου.
Η δράση των φασιστικών ομάδων ήρθε και πάλι στο προσκήνιο την προηγούμενη βδομάδα, με τις επιθέσεις και τσαμπουκά στις καταλήψεις, που πραγματοποίησαν στο 2ο ΕΠΑΛ Ευόσμου, σε μια περίοδο όπου οι μαθητές και του συγκεκριμένου σχολείου βρίσκονταν σε συλλογικές διαδικασίες, προκειμένου να αποφασίσουν την αγωνιστική διεκδίκηση μέτρων για ανοιχτά και ασφαλή σχολεία. Η δράση αυτής της ομάδας φαίνεται να συνδέεται με τον πυρήνα της φασιστικής ομάδας στα ΕΠΑΛ Σταυρούπολης.
Την Τρίτη 18/1 επιτέθηκαν μπροστά στα μάτια καθηγητών σε αγωνιστές μαθητές που οργάνωναν συνέλευση του σχολείου και σε γονείς που τους συμπαραστέκονταν. Τις δυο επόμενες μέρες πραγματοποίησαν εθνικιστική κατάληψη με ακροδεξιά – φασιστικά πανό, τρικάκια και συνθήματα που αποκαλύπτουν τις επικίνδυνες αντιλήψεις τους, το δηλητήριο που ρίχνουν: «Σε 10 χρόνια θα είμαστε μειοψηφία στην ίδια μας την πατρίδα. Ξυπνήστε», «Κόντρα σε κάθε επιβολή της 3ης Ελληνικής Δημοκρατίας. Λέμε όχι στη χρήση μάσκας στα σχολεία», έγραφαν τα τρικάκια που φέρουν την υπογραφή Εθνικιστική Νεολαία Θεσσαλονίκης (ΕΝΕΘ). Μάλιστα εμφανίζονται σε τηλεοπτικά πλάνα να φωνάζουν «μαχαίρι στην καρδιά του κάθε αντιφασίστα», να ειρωνεύονται σχετικά με τα προβλήματα του σχολείου και κάποιοι να παραδέχονται ότι είναι 5 χρόνια στη Γ’ Λυκείου.
Πρόκειται για μια ομάδα 10-15 ατόμων που ανήκουν στην ΕΝΕΘ, στον «Ιερό Λόχο» και σε άλλα φασιστικά μορφώματα. Η δράση τους είναι γνωστή, αφού τρομοκρατούν απροκάλυπτα και επιτίθενται σε αγωνιστές μαθητές, σε μετανάστες, σε μαθητές και μαθήτριες με βάση τη θρησκεία, τον σεξουαλικό προσανατολισμό ή το ντύσιμο. Κυκλοφορούν ανενόχλητοι μέσα στους διαδρόμους με κροτίδες, φωτοβολίδες. Προκαλούν φθορές σε εξοπλισμό και υποδομές του σχολείου.
Είναι οι «νταήδες» του σχολείου που κυκλοφορούν μόνο σε ομάδες (δέκα – δέκα), γιατί προφανώς αντιλαμβάνονται ότι μόνους «δεν τους παίρνει».
Η βίαιη δράση τους όμως ξεπερνά τα όρια του σχολείου και σύμφωνα με μαρτυρίες εμπλέκονται σε επιθέσεις και άλλα περιστατικά κακοποίησης που έχουν γίνει σε άλλα σχολεία της περιοχής αλλά και εκτός σχολείων.
Ατομα που ανήκουν στη συγκεκριμένη φασιστική ομάδα, σύμφωνα με μαρτυρίες, φέρεται να εμπλέκονται στην επίθεση που έγινε σε πρόσφυγα από το Ιράκ, μαθητή του Διαπολιτισμικού Λυκείου Ευόσμου, μία βδομάδα πριν κλείσουν τα σχολεία για τις γιορτές των Χριστουγέννων, τον Δεκέμβρη του 2021. Ο μαθητής της Α’ Λυκείου δέχτηκε άγρια επίθεση από ομάδα περίπου επτά ατόμων, την ώρα που περίμενε στη στάση κοντά στο σχολείο του το λεωφορείο που θα τον μετέφερε μαζί με τους άλλους μαθητές στη δομή προσφύγων στα Διαβατά, όπου διέμενε. Από τότε δεν ξαναπήγε στο σχολείο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, για το περιστατικό ενημερώθηκαν τόσο η Συντονίστρια Εκπαίδευσης όσο και ο διευθυντής του σχολείου για την εμπλοκή των μαθητών, αλλά και η αρμόδια Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Την περασμένη Παρασκευή, μετά από δημοσιεύματα του «Ριζοσπάστη» και του «902.gr» για την εγκληματική δράση αυτών των ομάδων, ακολούθησαν συλλήψεις και αναγνωρίσεις ατόμων που συμμετείχαν στις φασιστικές επιθέσεις και καταλήψεις στο 2ο ΕΠΑΛ Ευόσμου.
«Εμείς κάνουμε κουμάντο στο σχολείο»
Για τη δράση αυτής της ομάδας, ο «Ριζοσπάστης» μίλησε με εκπαιδευτικούς και μαθητές του 2ου ΕΠΑΛ αλλά και με γονείς μαθητών, τα στοιχεία των οποίων είναι στη διάθεση της εφημερίδας.
Οπως είπαν, από πέρσι η φασιστική ομάδα που υπήρχε στο σχολείο, ενισχύθηκε από την ομάδα των φασιστών που δρούσε στα ΕΠΑΛ Σταυρούπολης, καθώς μετά τα περσινά επεισόδια, άτομα αυτής της ομάδας μετακινήθηκαν στα ΕΠΑΛ Αμπελόκηπων, Ευόσμου και Νεάπολης. Εμφανίζονται ως μέλη της ΕΝΕΘ και του «Ιερού Λόχου» με συνδέσεις τόσο με τη Χρυσή Αυγή όσο και με το μόρφωμα Κασιδιάρη. Στο 2ο ΕΠΑΛ Ευόσμου είναι κυρίως μαθητές της Β’ και Γ’ λυκείου από το τμήμα Ηλεκτρολογίας. Στο 1ο ΕΠΑΛ, που λειτουργεί δίπλα, ο φασιστικός πυρήνας εντοπίζεται κυρίως στο τμήμα Μηχανολογίας.
Στη συζήτηση με τους μαθητές φωτίζονται πτυχές και για τη δράση αλλά και τις επιδιώξεις της φασιστικής ομάδας. «Βγάζουν σπυριά με τις συλλογικές διαδικασίες. Θέλουν να περάσουν την αντίληψη ότι αυτοί “κάνουν κουμάντο στο σχολείο“. Την Τρίτη 18/1, προχωρήσαμε σε συμβολική κατάληψη για να κάνουμε συνέλευση και να συζητήσουμε το πλαίσιο αιτημάτων της Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητών και τη συμμετοχή μας στις κινητοποιήσεις για ανοιχτά και ασφαλή σχολεία.
Ηρθαν οι φασίστες, στάθηκαν μπροστά στην πύλη, κατέβαζαν το πανό που είχαμε κρεμάσει στα κάγκελα για το δικαίωμά μας στη μόρφωση και τη ζωή, και εμείς το ανεβάζαμε. Αυτό έγινε τρεις φορές. Την ώρα που φωνάξαμε τα παιδιά για τη συνέλευση και διαπίστωσαν ότι υπάρχει ανταπόκριση των μαθητών, ξαφνικά ήρθε ένα μηχανάκι μέσα από το σχολείο, έδωσε το σύνθημα με ένα σφύριγμα και άρχισαν να βρίζουν, να χτυπάνε, να σπρώχνουν. Σκοπός τους ήταν προφανώς να μη γίνει συνέλευση και να τρομάξουν οι μαθητές. Κάποιοι κρατούσαν και μαχαίρια, άλλοι με κράνη στα χέρια έδιναν χτυπήματα στα κεφάλια. Χτυπούσαν μαθητές, γονείς, αδιάκριτα. Φύγαμε και τελικά το σχολείο δεν λειτούργησε.
Στην επίθεση ήταν μαθητές κυρίως της Β’ και Γ’ Λυκείου από το τμήμα Ηλεκτρολογίας και κάποιοι εξωσχολικοί. Τις επόμενες μέρες προχώρησαν σε κατάληψη χωρίς καμία απόφαση. Στάθηκαν στην είσοδο, έδιωξαν μαθητές και καθηγητές, έστησαν το σκηνικό με τρικάκια, πανό, σημαίες και φωτογραφήθηκαν. Μετά από μισή ώρα έφυγαν».
«Η δράση τους δεν είναι καινούργια. Γενικά κάνουν βανδαλισμούς και καταστροφές μέσα στο σχολείο. Σπάνε καλοριφέρ όπως πριν λίγες μέρες που πλημμύρισαν ο πρώτος και ο δεύτερος όροφος. Σπάνε βρύσες από τις τουαλέτες, ρίχνουν δυναμιτάκια κάθε μέρα, όλη μέρα και στην αυλή και μέσα στα κτίρια. Πετάξανε αυγά μέσα στην αίθουσα των καθηγητών και από τύχη δεν είχαμε σοβαρό ατύχημα, με έναν εκπαιδευτικό που γλίστρησε κι έπεσε. Κοπανάνε τις πόρτες, φωνάζουν.
Υπάρχουν παιδιά με διαφορετικό σεξουαλικό προσανατολισμό ή με ιδιαίτερο ντύσιμο, που τα έχουν βάλει στο στόχαστρο. Τα σπρώχνουν, τα βρίζουν, γελάνε μαζί τους κ.λπ. Ενοχλούν παιδιά προσφύγων και μεταναστών. Αντίστοιχα βρίζουν και προκαλούν και όσους αγωνίζονται.
Πολλοί από αυτούς δεν παρακολουθούν τα μαθήματα συστηματικά, και όταν έρχονται π.χ. θα έχουν τον καφέ στο χέρι, τη μάσκα κατεβασμένη και θα αδιαφορούν για τις συστάσεις του εκάστοτε εκπαιδευτικού.
Αλλά φαίνεται να υπάρχει μια ανοχή. Δεν τους κάνουν κάτι ιδιαίτερο. Θα πέσει καμιά επίπληξη ή καμιά αποβολή, αλλά όπως φαίνεται δεν αρκούν».
«Υπάρχει ένας πυρήνας που φαίνεται να λειτουργεί με αρχηγό τον Π.Π. από το Τμήμα Ηλεκτρολογίας. Αρχηγικό ρόλο φαίνεται να έχει και ο Σ.Κ., ενώ εμφανίζεται να παίζει ρόλο και ο Σ.Γ.
Στόχος τους να τρομάξουν τους μαθητές, να μην οργανωθούν και να παλέψουν για καλύτερο σχολείο. Τους ενοχλεί που μέλη της ΚΝΕ πρωτοστατούν με τη δράση τους και αυτό αναγνωρίζεται από τους μαθητές που τους ανέδειξαν ψηλά σε σειρά εκλογής στο 15μελές. Αυτό φαίνεται να τους έτσουξε πάρα πολύ. Στην πραγματικότητα, φοβούνται, τρέμουν μην νιώσουν οι μαθητές τη δύναμη του οργανωμένου και συλλογικού αγώνα».
«Πρέπει να καθαρίσουν τα σχολεία από αυτούς. Με την ενίσχυση των συλλογικών διαδικασιών, συνελεύσεις, δράσεις, έτσι θα απομονωθούν και θα μπουν στο περιθώριο. Πρέπει να παρθούν εκπαιδευτικά μέτρα από το σχολείο.
Ομως η διεύθυνση του σχολείου απείλησε εμάς ότι θα φέρει εισαγγελέα αν ξαναπροσπαθήσουμε να κάνουμε συμβολική κατάληψη για διενέργεια συνέλευσης και με τους φασίστες τους βλέπουμε να περπατάνε δίπλα δίπλα και με κάποιους να έχουν προκλητική οικειότητα».
Από πέρσι υπήρχαν δείγματα και αντί να παρθούν μέτρα, φέτος γιγαντώθηκαν
Αποκαλυπτικοί είναι και οι εκπαιδευτικοί: «Η συγκεκριμένη ομάδα απασχολεί το σχολείο από την προηγούμενη χρονιά με παραβατική συμπεριφορά που έχει κλιμάκωση. Κινείται ομαδικά, τραμπουκίζει καθηγητές και φέρεται σαν να έχει εξουσία. Αυτή τη φορά δήλωσαν καθαρά με πανό και τρικάκια ότι ανήκουν στην Εθνικιστική Νεολαία Θεσσαλονίκης. Κάποια από αυτούς σε άλλη χρονική στιγμή μίλησαν υπέρ του “Ιερού Λόχου”. Εκδηλώνουν δύναμη και οργάνωση που δείχνει καθοδήγηση απ’ έξω. Το σχολείο συστεγάζεται με το 1ο ΕΠΑΛ, όπου και εκεί υπάρχουν ανάλογα φαινόμενα. Η συνεργασία τους είναι εύκολη και αναμενόμενη. Οι εκπαιδευτικοί είναι αγανακτισμένοι με τη δράση τους και αποφασισμένοι να μην τους αφήσουν να αλωνίζουν άλλο στο σχολείο».
«Μπαίνουν στις αγορίστικες τουαλέτες, καπνίζουν πιθανά εκτός από τσιγάρα και άλλες ουσίες (η μυρωδιά του καπνού και η ατμόσφαιρα είναι διαφορετική). Αφήνουν τις βρύσες να τρέχουν, σπάζουν βρύσες στις τουαλέτες και καλοριφέρ στους διαδρόμους του σχολείου. Κάποιος πέταξε από το παράθυρο αίθουσας του δευτέρου ορόφου θρανίο και καρέκλα έξω στο έδαφος. Πάλι καλά που δεν περνούσε κανένας να τον σκοτώσει.
Μία καθηγήτρια την έβρισαν χυδαία, σε μία άλλη χάλασαν βασικά στοιχεία του εργαστηρίου».
Παρέμβαση για να καθαρίσει η σαπίλα ζητούν και γονείς μαθητών του 2ου ΕΠΑΛ. «Δεν υπάρχει καμία ασφάλεια. Δεν ξέρεις τι θα προκύψει την επόμενη μέρα. Ανά πάσα στιγμή μπορεί να δημιουργηθεί κάποιο ζήτημα και να έχουμε επίθεση. Τα προηγούμενα χρόνια υπήρχαν προστριβές, αντιπαραθέσεις, αλλά δεν είχαν φτάσει να επιτίθενται οργανωμένα και να χτυπάνε. Πέρσι είχαμε κάποια μικρά δείγματα, αλλά φέτος γίνονται πολύ πιο οργανωμένα. Αντί από πέρσι που εμφανίσθηκαν αυτά τα δείγματα να γίνουν προσπάθειες καταστολής αυτών των πρακτικών, αυτό γιγαντώθηκε.
Η διεύθυνση του σχολείου έχει ευθύνη μεγάλη και πρέπει να έχει πάρει μέτρα χτες, όχι σήμερα. Ο διευθυντής, ο Σύλλογος Διδασκόντων, η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να πάρουν απόφαση να δράσουν».
«Εχω αγωνία για την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στο σχολείο. Να εκφοβίζουν μαθητές, να τρομοκρατούν, με σκοπό να εμποδίσουν κάθε συλλογική αγωνιστική προσπάθεια που πάει να εκδηλωθεί.
Το σχολείο δεν είναι στείρα γνώση. Ο ρόλος των εκπαιδευτικών δεν είναι μόνο να διδάσκουν τα συγκεκριμένα μαθήματα. Πρέπει να γίνουν εκδηλώσεις, ημερίδες, να διοργανώσουν συζητήσεις για το τι είναι ο φασισμός, πώς λειτουργεί, τι σκοπό έχει. Πώς σπέρνει το δηλητήριο και το μίσος ανάμεσα στους μαθητές.
Οι διευθύνσεις των σχολείων σε συνεργασία με τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και το υπουργείο Παιδείας να οργανώσουν συγκεκριμένες παρεμβάσεις. Οσοι μαθητές δεν συμμορφώνονται και εξακολουθούν να εκδηλώνουν τέτοια παραβατική συμπεριφορά μέσα στο σχολείο να απομακρυνθούν από τη σχολική κοινότητα.
Οι γονείς από τη μεριά μας πρέπει να δραστηριοποιηθούμε και να διεκδικήσουμε μαζί με τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς ασφαλή σχολεία με μόρφωση και υγεία».