Πηγή: Info-war.gr
Ιστορία αρκετών δεκαετιών έχουν οι σχέσεις του ομίλου Aegean με την οικογένεια Μητσοτάκη και τον ίδιο τον πρωθυπουργό, ο οποίος καλείται τώρα να στηρίξει την εταιρεία με χρήματα των Ελλήνων φορολογούμενων.
Το Σεπτέμβριο του 2009, όταν ο πρόεδρος της MIG, Ανδρ. Βγενόπουλος βρισκόταν ακόμη σε σύγκρουση με την εταιρεία, κατηγόρησε την τότε υπουργό Εξωτερικών, Ντόρα Μπακογιάννη, για σκοτεινές σχέσεις με την Aegean.
Η Ελευθεροτυπία ανέφερε τότε σχετικά με το θέμα: «Τη διερεύνηση των σχέσεων της Aegean με την πολιτεία και ιδιαίτερα με την Ντόρα Μπακογιάννη προανήγγειλε ότι θα ζητήσει η Marvin Investment Group από την επόμενη κυβέρνηση. Με μια σκληρή ανακοίνωση άφησε αιχμές ότι η Aegean ενισχύθηκε και «ανδρώθηκε» από κρατικούς μηχανισμούς κατά τρόπο αθέμιτο ή ακόμη και παράνομο, με αποτέλεσμα τη ζημίωση της Ολυμπιακής και κατ’ επέκτασιν του Δημοσίου. Καταγγέλλοντας εμπλοκή της Ντόρας Μπακογιάννη ανέφερε ότι «εκτός από πανίσχυρη υπουργός είναι και στενή φίλη της οικογένειας Βασιλάκη».
Ο Βγενόπουλος μάλιστα κατηγορούσε την Μπακογιάννη ότι μεσολάβησε για να πάρει η Aegean δρομολόγια για την Κωνσταντινούπολη στο πλαίσιο ενός μυστικού μνημονίου συνεργασίας που δεν πέρασε από τη βουλή.
H υπουργός Εξωτερικών είχε αρνηθεί τις κατηγορίες ενώ είχε εκφράσει την πρόθεσή της να προσφύγει στη Δικαιοσύνη.
Προφανώς ο Βγενόπουλος είναι ο τελευταίος άνθρωπος τον οποίο θα θεωρούσαμε «αξιόπιστη πηγή» και η κόντρα του με την Aegean ήταν απλώς μια σύγκρουση τμημάτων του ελληνικού οικονομικού κατεστημένου. Πολλές φόρες όμως αυτές οι συγκρούσεις βγάζουν και ειδήσεις.
Δύο χρόνια νωρίτερα το Πρώτο Θέμα ανέφερε ότι «η υπουργός Εξωτερικών πέρασε ένα “χρυσό” weekend στην κοσμική Μύκονο, φιλοξενούμενη στην παραμυθένια βίλα του επιχειρηματία κ. Θεόδωρου Βασιλάκη της “Aegean”». Η εφημερίδα μάλιστα κατηγορούσε την Ντόρα Μπακογιάννη ότι «χωρίς καν να κρατά τα προσχήματα, “επενδύει” στη διαπλοκή για να ενισχύσει το ηγετικό της προφίλ και να διεκδικήσει την αρχηγία της Νέας Δημοκρατίας, μόλις το επιτρέψουν οι πολιτικές συνθήκες».
Οι σχέσεις πάντως της οικογένειας Βασιλάκη με τη δυναστεία Μητσοτάκη και τη Νέα Δημοκρατία έχουν πολύ μεγαλύτερο παρελθόν.
Χαρακτηριστικό είναι αυτό που έγραφε ο Στέφανος Μάνος σε επικήδειο σημείωμα που δημοσίευσε στην Καθημερινή για τον θάνατο του πατριάρχη της οικογένειας Βασιλάκη: «Γνώρισα τον Θόδωρο το 1985. Ήμουν επικεφαλής του εκλογικού αγώνα της Νέας Δημοκρατίας. Αναζήτησα αξιόπιστο άνθρωπο να με καθοδηγήσει στην Κρήτη. Έτσι ήλθα σε επαφή με τον Θόδωρο… Γίναμε και μείναμε φίλοι. Εκτός από τα αεροπλάνα και τη Hertz, όπου είχε τη δραστήρια βοήθεια της συζύγου του Εμμανουέλας, ήταν και εισαγωγέας αυτοκινήτων. Opel, Seat είναι δύο μάρκες που θυμάμαι. Αργότερα ανέλαβε και τη σουηδική Saab. Ένα αυτοκίνητο για το οποίο ήμουν ξετρελαμένος. Περίμενα 6 μήνες να ολοκληρώσει τις διατυπώσεις με την εταιρεία και να παραλάβω το δεύτερο –νομίζω– Saab που ήρθε στην Ελλάδα».
Έκτοτε η οικογένεια Μητσοτάκη ήταν παρούσα σε όλες τις χαρές και τις λύπες της οικογένειας Βασιλάκη. Το 2015 o Κώστας Μπακογιάννης βρέθηκε στη Σκύρο για τη βράβευση του Θεόδωρου Βασιλάκη από τον δήμο του νησιού, ενώ το 2016 η Ντόρα Μπακογιάννη εκπροσώπησε την οικογένεια στην ανακήρυξη του Βασιλάκη σε επίτιμο διδάκτορα του Πανεπιστημίου Πειραιώς.
Παρεμπιπτόντως στην κηδεία του Θεόδωρου Βασιλάκη παρευρέθηκε σύσσωμη η οικογένεια Μητσοτάκη, όπως μαρτυρούν και οι φωτογραφίες της εποχής (στις οποίες δεν εμφανίζεται η Αλεξία Μπακογιάννη, η οποία επίσης ήταν εκεί).
Η πιο πρόσφατη τιμή βέβαια ήταν η παρουσία του πρωθυπουργού στην παρουσίαση των νέων αεροσκαφών που προμηθεύτηκε η Aegean το Φεβρουάριο του 2020. Κλείνοντας την ομιλία του ο Μητσοτάκης αναφέρθηκε στη σχέση που είχε με τον Θεόδωρο Βασιλάκη, τον οποίο είχε γνωρίσει πριν από 20 χρόνια, όταν ο σημερινός πρωθυπουργός τοποθετήθηκε σαν στέλεχος της Εθνικής Τράπεζας, στα χρόνια του Κώστα Σημίτη.
Παρουσιάζοντας την αγορά των αεροσκαφών ο Μητσοτάκης σημείωσε ότι «γιορτάζουμε μια αμιγώς ιδιωτική και 100% ελληνική επένδυση». Το «ιδιωτική» βέβαια πάει περίπατο καθώς τώρα ο Βασιλάκης απαιτεί κρατική βοήθεια χωρίς όμως εθνικοποίηση. Το «ελληνική» παραμένει αφού το λογαριασμό καλούνται να πληρώσουν οι Έλληνες φορολογούμενοι και όχι οι μέτοχοι ή τα μεγαλοστελέχη που μοιράζονταν τα κέρδη και τα μπόνους.
Προφανώς η εξέλιξη της πορείας της Aegean ξεπερνά τις οικογενειακές σχέσεις των Μητσοτάκηδων και των Βασιλάκηδων και εμπλέκεται με τη στάση ευρύτερων στρωμάτων του ελληνικού πολιτικού κατεστημένου αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αξίζει να θυμηθούμε εδώ ένα παλαιότερο τηλεγράφημα που έστειλε στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ ο Αμερικανός πρώην πρέσβης στην Αθήνα Τσαρλς Ράις αφού συναντήθηκε το 2015 με τον Θεόδωρο Βασιλάκη και τον γιο του Ευθύμιο. «Είτε το πούμε ρητά είτε εμμέσως» έγραφε ο πρέσβης «είναι δύσκολο να μην οδηγηθούμε στο συμπέρασμα ότι οι Βρυξέλλες ήταν σε θέση να βοηθήσουν την Aegean στον έλεγχο που ασκούσε για το μέλλον της Ολυμπιακής».
Ουσιαστικά ο πρέσβης, στο τηλεγράφημα του προς το Στέιτ Ντιπάρτμεντ, εξηγούσε ότι η ΕΕ είχε κάθε λόγο να ασκήσει πιέσεις στην ελληνική κυβέρνηση να ξεμπερδεύει με την ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής, γνωρίζοντας ότι η Aegean θα αντικαθιστούσε όλο τον στόλο της με αεροσκάφη της ευρωπαϊκής Airbus εγκαταλείποντας τα αμερικανικά Boeing.
Οι ιδιοκτήτες της Aegean μάλιστα επιβεβαίωσαν στον Αμερικανό διπλωμάτη ότι πρεσβευτές ευρωπαϊκών χωρών τους είχαν προσεγγίσει για να τους πείσουν να αγοράσουν αεροσκάφη της Airbus. O Τσάρλς Ράις αναρωτιόταν εάν οι πρεσβευτές είχαν μεσολαβήσει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε αυτή να πιέσει την ελληνική κυβέρνηση να προσχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση. Ο Θεόδωρος Βασιλάκης δεν απέκλεισε αυτό το ενδεχόμενο αν και σημείωσε ότι κανένας από την Aegean δεν ζήτησε πολιτική βοήθεια.
Ιστορίες ιδιωτικοποιήσεων που συμβαίνουν και στις καλύτερες οικογένειες.
Άρης Χατζηστεφάνου