Άρης Χατζηγεωργίου
Πηγή: EFSYN 29/2/2024
Αποτελεσματικότητα μόνο στο να απαγορεύει τις απεργίες φαίνεται πως έχει να επιδείξει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Αυτό καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), των οποίων η συμμετοχή στη χθεσινή απεργία απαγορεύτηκε στο «παρά πέντε» με δικαστικές αποφάσεις, ενώ στις ανακοινώσεις τους προειδοποιούν για ακόμη μία φορά για «αεροπορικά Τέμπη».
Ο απειλητικός όρος «αεροπορικά Τέμπη», που παραπέμπει σε κίνδυνο ατυχήματος λόγω κενών στα συστήματα ασφαλείας και ελλείψεων προσωπικού, πρωτοακούστηκε τον περασμένο Δεκέμβριο μέσα στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής. Εκεί τον χρησιμοποίησε ο επί σειρά ετών επικεφαλής της ΕΡΓΟΣΕ Χρήστος Τσίτουρας, που σήμερα είναι διοικητής της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), η οποία επιβλέπει τις εναέριες μεταφορές.
Τις αλγεινές εντυπώσεις είχε προσπαθήσει να απαλείψει λίγες ώρες αργότερα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, φέρνοντας στη Βουλή προς έγκριση τη νέα διοίκηση της ΥΠΑ καθώς η προηγούμενη είχε παραιτηθεί από τον Σεπτέμβριο. Εκεί ο κ. Σταϊκούρας υποστήριξε ότι υπήρχαν προβλήματα που έχουν πλέον λυθεί και ότι διεθνείς αεροπορικές αρχές, όπως η ευρωπαϊκή αρχή ασφάλειας EASA (European Authority for Aviation Safety), δίνουν εύσημα στην Ελλάδα.
Προφανώς, ο υπουργός δεν συσχέτισε τα καλά λόγια των Ευρωπαίων με το γεγονός ότι ο υποψήφιος νέος διοικητής της ΥΠΑ, Αθανάσιος Τζιόλας, ήταν επί χρόνια υψηλόβαθμο στέλεχος της EASA. «Θα αφήσει ο κ. Τζιόλας την υψηλή του αμοιβή στην EASA για να έρθει στην ΥΠΑ;» ρώτησε τότε προφητικά η βουλευτής της Νέας Αριστεράς Πέτη Πέρκα, χωρίς να λάβει ουσιαστική απάντηση.
Μονίμως αδειούχος
Και όμως, σήμερα, ο κ. Σταϊκούρας φέρνει στη Βουλή προς έγκριση νέο διοικητή, καθώς ο κ. Τζιόλας αποφάσισε τελικά να μην αφήσει την EASA. Σημειωτέον ότι νέος υποψήφιος διοικητής ΥΠΑ είναι ο Γ. Σαουνάτσος (υπάλληλος της ΥΠΑ επί 10 έτη, εκ των οποίων τα 6 έλειπε με άδεια άνευ αποδοχών), ο οποίος τον Δεκέμβριο είχε εγκριθεί ως υποδιοικητής, ενώ για τη θέση του υποδιοικητή που κενώνεται δεν υπάρχει υποψήφιος – αν και ακούγονται ονόματα στελεχών που βαρύνονται με διάφορες καταγγελίες.
Η μετατροπή του ορισμού νέας διοίκησης στην ΥΠΑ σε… γιοφύρι της Αρτας σημειώνεται, μεταξύ άλλων, στην ανακοίνωση που εξέδωσε χθες η Ομοσπονδία των εργαζομένων στην ΥΠΑ (ΟΣΥΠΑ), με αφορμή την επέτειο του εγκλήματος των Τεμπών: «Ενας χρόνος μετά και παρόλο που, μετά από ένα τέτοιο τραγικό γεγονός, όλοι κατόπιν εορτής ανακάλυψαν ότι οι εργαζόμενοι φώναζαν με όλους τους νόμιμους τρόπους για το κακό που παραμόνευε και οι αρμόδιοι Υπουργοί και Διοικήσεις έστελναν στα δικαστήρια τους εργαζόμενους με σκοπό τη φίμωσή τους, βγάζοντας παράνομες τις διεκδικήσεις τους, τώρα ψάχνουμε ένα χρόνο για το ποιος φταίει», αναφέρει η ΟΣΥΠΑ.
Θυμίζει ότι οι εργαζόμενοι κρούουν επί σειρά ετών «τον κώδωνα του κινδύνου τόσο για τα συστήματα αεροναυτιλίας και τις υποδομές που καταρρέουν όσο και για τη στελέχωση του προσωπικού», καταγγέλλοντας ότι «οι εργαζόμενοι στην ΥΠΑ παραμένουν αποκλεισμένοι από την άσκηση του συνταγματικού τους δικαιώματος της απεργίας». Υπενθυμίζεται ότι η 24ωρη απεργία στις αερομεταφορές απαγορεύτηκε με δικαστικές αποφάσεις στις 10 το βράδυ προχθές, ενώ χθες αρκετές πτήσεις ακυρώθηκαν τελικά (ενδεικτικά το πρωί από και προς Κωνσταντινούπολη, Μυτιλήνη, Αλεξανδρούπολη, Αμστερνταμ, Βασιλεία, Λονδίνο, Μόναχο, Φρανκφούρτη, Αϊντχόβεν, Μάντσεστερ κ.ά.) καθώς οι εταιρείες δεν μπορούσαν να προγραμματίσουν εγκαίρως.
Αναξιόπιστα συστήματα
Σε μία πιο αναλυτική ανακοίνωση, οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας καταγγέλλουν επίσης την απαγόρευση των απεργιών στον κλάδο, τονίζοντας ότι ένας «νευραλγικός τομέας των μεταφορών και του τουρισμού έχει πληγεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια από την έλλειψη σύγχρονων και αξιόπιστων συστημάτων» και ότι εργάζονται «με γερασμένο και ξεπερασμένο τεχνολογικά εξοπλισμό, ο οποίος δεν έχει τον απαιτούμενο βαθμό διαθεσιμότητας». Η προμήθεια νέων συστημάτων για τη διαχείριση της ολοένα πυκνότερης εναέριας κυκλοφορίας (ραντάρ, ραδιοβοηθήματα, επικοινωνίες κ.λπ.) καρκινοβατεί εδώ και χρόνια και, όπως τονίζει η ένωση των αεροελεγκτών (ΕΕΕΚΕ), «υπάρχουν εγκατεστημένα περισσότερα από 4 διαφορετικά συστήματα επικοινωνιών, από τα οποία το νεότερο είναι 23 ετών», ενώ δεν μπορούν να βρουν ανταλλακτικά για τα παρωχημένα συστήματα ραντάρ.
Μέσα στα τελευταία χρόνια, προσθέτουν, συνέβη δύο φορές «μπλακάουτ» («ολική απώλεια») στο σύστημα απεικόνισης ραντάρ και πολλές ακόμη απώλειες «μικρότερης κλίμακας». Μιλούν επίσης για «κατακερματισμό προμηθειών συστημάτων που έχουν μεγάλο βαθμό αλληλεξάρτησης», θυμίζοντας έντονα αυτό που συνέβαινε στον σιδηρόδρομο με τις συμβάσεις για τηλεδιοίκηση-φωτοσήμανση που θα απέτρεπε το έγκλημα των Τεμπών. Επιπρόσθετα, οι Πύργοι Ελέγχου σε όλα σχεδόν τα περιφερειακά αεροδρόμια χρήζουν αναβάθμισης, πολλοί αντιμετωπίζουν σοβαρά δομικά προβλήματα λόγω παλαιότητας και φυσικών φαινομένων, την ώρα που τα αντίστοιχα συστήματα στις βαλκανικές χώρες έχουν αναβαθμιστεί πολλαπλώς.
«Εναν χρόνο μετά την τραγωδία των Τεμπών, όχι μόνο τίποτα δεν έχει αλλάξει, όχι μόνο τα προβλήματα γιγαντώνονται, αλλά δυστυχώς δεν υπάρχει καν η ελπίδα επίλυσής τους στο άμεσο μέλλον», αναφέρει η ΕΕΕΚΕ και εν όψει τουριστικής περιόδου «για ακόμη μία φορά κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, σε ένα κλίμα βαθιάς απογοήτευσης και προβληματισμού».