Πηγη: Αντώνης Ρηγόπουλος/Το Κουτί της Πανδώρας
Στο κενό έπεσε η αγωγή που ασκήθηκε στον δημοσιογράφο Νίκο Μπογιόπουλο ο οποίος είχε αναδείξει την εμπρηστική εμφυλιοπολεμική ρητορική ορισμένων μελών της Ένωσης Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού – Τι λέει ο Θέμης Σοφός αποκλειστικά στο koutipandoras.gr
Εν αναμονή της απόφασης του δικαστηρίου βρισκόμαστε πλέον μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας εξέτασης μαρτύρων στην υπόθεση όπου βρίσκεται εναγόμενος ο γνωστός δημοσιογράφος Νίκος Μπογιόπουλος, ύστερα από αγωγή που είχε καταθέσει το περασμένο καλοκαίρι εναντίον του η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού.
H Ένωση αξιώνει την καταβολή 70.000 ευρώ για «ηθική βλάβη» και τη φυλάκισή του για 6 μήνες «ως μέσον εκτελέσεως της απόφασης που θα εκδοθεί», επειδή σε ραδιοφωνική του εκπομπή στον RealFM, είχε στηλιτεύσει το γεγονός ότι ορισμένα στελέχη της ΕΑΑΣ στις τελετές τους στον Γράμμο και το Βίτσι, επανειλημμένως αναφέρονται σε «κομμουνιστοσυμμορίτες» και «συμμοριτοπόλεμο» κατά παράβαση της νομοθεσίας που προβλέπει συγκεκριμένη φρασεολογία για τα γεγονότα του ’46-’49.
Στα δικαστήρια της Ευελπίδων παρέστη πλήθος κόσμου που εκδήλωσε πριν και μετά τη διαδικασία τη στήριξή του στον δικαστικό αγώνα που δίνει ο Νίκος Μπογιόπουλος και πλέον αφορά όχι μόνο τον ίδιο, αλλά και συνολικά το δικαίωμα του δημοσιογράφου να εκφράζεται δημοσίως για σημαντικά πολιτικά και κοινωνικά θέματα που απασχολούν την επικαιρότητα. Εκ μέρους του ΚΚΕ παρέστησαν οι βουλευτές Θανάσης Παφίλης, Χρήστος Κατσώτης και Νίκος Παπαναστάσης. Παρών ήταν και το μέλος του ΔΣ της ΕΣΗΕΑ Γιώργος Μηλιώνης, ενώ τη συμπαράστασή του δήλωσε με την παρουσία του και ο δικηγόρος και υποψήφιος πρόεδρος για τον ΔΣΑ, Θανάσης Καμπαγιάννης.
Κατέρριψαν τις κατηγορίες οι μάρτυρες υπεράσπισης
Ως μάρτυρες υπεράσπισης των εναγομένων κατέθεσαν σήμερα ο δημοσιογράφος του Real Group Γιώργος Παγάνης και o Σχης (ΜΧ) ε.α και μέλος της ΕΑΑΣ, Ιωάννης Αγγέλου.
Στις καταθέσεις τους οι δύο μάρτυρες ανέδειξαν με τον πλέον σαφή τρόπο το γεγονός ότι τα όσα είπε ο δημοσιογράφος Νίκος Μπογιόπουλος στην εκπομπή του στρέφονταν κατά συγκεκριμένων μελών της ΕΑΑΣ, τα οποία στις εκδηλώσεις τους στον Γράμμο και το Βίτσι αναφέρονται συστηματικά σε «συμμοριτοπόλεμο» και «κομμουνιστοσυμμορίτες».
Όπως κατέδειξαν οι μάρτυρες, οι συγκεκριμένοι προσβλητικοί χαρακτηρισμοί αντίκεινται στο πνεύμα και το γράμμα του νόμου, που προβλέπει ότι στην Ελλάδα από την εκδίωξη των γερμανικών ναζιστικών στρατευμάτων μέχρι το 1949 δεν διεξήχθη κανένας «συμμοριτοπόλεμος» αλλά εμφύλιος πόλεμος και ότι στη χώρα δεν αντιπαρατέθηκαν κυβερνητικοί με «συμμορίτες», αλλά με τον Δημοκρατικό Στρατό.
Ο Γιώργος Παγάνης ξεκαθάρισε ότι για όσα είπε στην εκπομπή του ο Νίκος Μπογιόπουλος υπήρξαν «δεκάδες ή και εκατοντάδες» υποστηρικτικά σχόλια, ενώ τόνισε ότι ο σταθμός δεν έχει δώσει καμία «γραμμή» στους δημοσιογράφους για το περιεχόμενο των εκπομπών τους. Σημείωσε δε ότι ο Μπογιόπουλος είναι έγκυρος και έγκριτος δημοσιογράφος που υποστηρίζει τη θέση του πάντοτε με πειστήρια, ενώ εξήγησε ότι ως δημοσιογράφος έχει το δικαίωμα να εκφράζει και το σχόλιό του για πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα της επικαιρότητας. Σε ό,τι αφορά τη φράση «κάποιοι αλήτες» που χρησιμοποίησε ο δημοσιογράφος για να χαρακτηρίσει όσους αποκαλούν «συμμορίτες» τους μαχητές του ΔΣΕ, ο κ. Παγάνης τόνισε ότι ο χαρακτηρισμός απευθυνόταν σαφέστατα προς συγκεκριμένα μέλη της ΕΑΑΣ και όχι προς το σύνολο της Ένωσης. Ωστόσο επεσήμανε επίσης ότι οι εμπρηστικές εμφυλιοπολεμικές αυτές λέξεις υπάρχουν και στα δελτία τύπου που στέλνει η ΕΑΑΣ στα ΜΜΕ προς δημοσίευση κατά καιρούς.
Από την πλευρά του ο Ιωάννης Αγγέλου, του οποίου η μαρτυρία είχε ιδιαίτερη βαρύτητα καθώς είναι και ο ίδιος μέλος της ΕΑΑΣ, απαντώντας σε ερώτηση του δικηγόρου Θόδωρου Θεοδωρόπουλου, τόνισε ότι η λέξη «αλήτες» δεν τον προσβάλλει ως μέλος της Ένωσης, καθώς δεν αναγνωρίζει τον εαυτό του σε αυτούς που αναφέρονται σε «συμμοριτοπόλεμο» και «κομμουνιστοσυμμορίτες». Απαντώντας σε πιεστικές ερωτήσεις των δικηγόρων υποστήριξης της κατηγορίας, ο κ. Αγγέλου εξήγησε ότι υπάρχει διαχωρισμός ανάμεσα στις τελετές μνήμης που διοργανώνονται από φορείς μεταξύ των οποίων και το ΚΚΕ, και στις τελετές μίσους, αφού στις πρώτες τιμώνται οι πεσόντες της μιας πλευράς χωρίς καμία αναφορά στους αντιπάλους, ενώ στις τελετές «μίσους», όπως της ΕΑΑΣ, κάποιοι συμμετέχοντες καταφέρονται με προσβλητικούς χαρακτηρισμούς κατά των νεκρών της άλλης πλευράς. Όπως τόνισε, αυτό αποτελεί την ειδοποιό διαφορά που καθιστά τις τελετές αυτές παράνομες και όχι αυτή καθ’αυτή η εκδήλωση τιμής προς τους νεκρούς της μιας ή της άλλης πλευράς. Καυτηρίασε επίσης και την παρουσία εκπροσώπων της εγκληματικής οργάνωσης Χρυσή Αυγή
Οι συνήγοροι της κατηγορίας, επιχείρησαν επίσης να παρουσιάσουν ως… απωθημένο του Νίκου Μπογιόπουλου την αναφορά στις εκδηλώσεις της ΕΑΑΣ, ρωτώντας πώς είναι δυνατόν να ανοίγει η συζήτηση για τις εκδηλώσεις της ΕΑΑΣ, από την αναφορά στο θέμα ενός αγάλματος της Φρειδερίκης, ωστόσο, το προεδρείο δεν επέτρεψε στη διαδικασία να μετατραπεί σε μια αντιπαράθεση ιστορικού περιεχομένου. Άλλωστε τονίστηκε ότι τα όσα ειπώθηκαν από τον δημοσιογράφο αποτελούσαν απάντηση σε σχετική ερώτηση που τού είχε κάνει ο συνάδελφος και συμπαρουσιαστής του στην εκπομπή, Μανώλης Κοττάκης.
Μικρή ένταση σημειώθηκε στην αίθουσα όταν οι συνήγοροι υποστήριξης της κατηγορίας επιχείρησαν να αποσυνδέσουν την ΕΑΑΣ από τα παραρτήματά της στις Σέρρες και την Καστοριά, αλλά και να υπονοήσουν ότι οι εμπρηστικές τους αναφορές σε «κομμουνιστοσυμμορίτες» δεν είχαν γίνει εντός του 2021. Ήταν τότε που ο Νίκος Μπογιόπουλος εξανέστη και τόνισε ότι η συγκεκριμένη αναφορά γίνεται κατ’ εξακολούθηση κάθε χρόνο.
Μάλιστα, ο συνήγορος του κ. Μπογιόπουλου Θ. Θεοδωρόπουλος ζήτησε στο τέλος της διαδικασίας να επιτραπεί στον Νίκο Μπογιόπουλο να πει λίγα λόγια, όμως το αίτημα δεν έγινε δεκτό από την έδρα.
Θέμης Σοφός: Ο ελληνικός λαός βιώνει την εθνική συμφιλίωση
Από την πλευρά του, μιλώντας αποκλειστικά στο koutipandoras.gr, ο δικηγόρος και υποψήφιος πρόεδρος του ΔΣΑ Θέμης Σοφός, ο οποίος εκπροσωπούσε τον επίσης εναγόμενο Στέργιο Χατζηνικολάου δήλωσε:
«Ο κ. Μπογιόπουλος δεν καταφέρθηκε εναντίον την Ένωσης Αποστράτων. Καταφέρθηκε εναντίον εκείνων αποστράτων που παρίστανται σε εκδηλώσεις με ρητορική μίσους και εχθρότητας αντίθετες με την ιστορική μνήμη, αντίθετες με τις εκδηλώσεις μνήμης, και φυσικά αντίθετες με τον νόμο 1863/89 του ελληνικού κράτους που έχει καταργήσει αυτές τις εκδηλώσεις, όπως επίσης και έχει εγκαθιδρύσει την ορολογία του εμφυλίου πολέμου και όχι του συμμοριτοπολέμου, όπως εκφέρουν ορισμένοι σε αυτές τις εκδηλώσεις μίσους. Και εγώ προσωπικά ως πληρεξούσιος δικηγόρος, αλλά και ως πολίτης καταδικάζω τη ρητορική μίσους, καταδικάζω κάθε εκδήλωση εχθρότητας και μίσους σε μια ιστορική περίοδο για την οποία σήμερα ο ελληνικός λαός βιώνει την εθνική συμφιλίωση. Η συζήτηση έγινε ακριβώς όπως έπρεπε να γίνει και τα πράγματα τέθηκαν ακριβώς όπως έπρεπε να τεθούν».
Μπογιόπουλος: Δεν στρέφονται μόνο ενάντια στον δημοσιογράφο. Στρέφονται ενάντια στον κομμουνιστή δημοσιογράφο. Τους ευχαριστώ γι’ αυτό».
Από την πλευρά του, σε δήλωσή του προς τον 902.gr πριν από τη δίκη, ο Νίκος Μπογιόπουλος δήλωνε μεταξύ άλλων:
«Η αγωγή της ΕΑΑΣ στρέφεται τυπικά εναντίον μου, αλλά ουσιαστικά στρέφεται εναντίον όποιου δεν συναινεί στην παραχάραξη της Ιστορίας. Εναντίον όποιου αντιλαμβάνεται ότι ο αντικομμουνισμός δεν είναι “πολιτική θέση”, δεν αποτελεί “πολιτική αντιπαράθεση”, αλλά ποινικοποίηση όχι μόνο της δράσης, αλλά και της σκέψης για έναν κόσμο χωρίς εκμετάλλευση. Ο αντικομμουνισμός είναι μια αέναη απειλή κατά ατομικών, κοινωνικών, πολιτικών δημοκρατικών ελευθεριών και δικαιωμάτων.
Κατέγραψα, αποκάλυψα και έκρινα τα πεπραγμένα τους καταθέτοντας στοιχεία και τεκμήρια. Επομένως δεν θα μπορούσαν να στραφούν εναντίον μου -και κατά συνέπεια ενάντια στην ελευθεροτυπία- παρά μόνο με ψέματα και συκοφαντίες. Ωστόσο δεν στρέφονται εναντίον μου λόγω μόνο της δημοσιογραφικής μου ιδιότητας. Η “ηθική βλάβη” που επικαλούνται ότι υπέστησαν από τις αποκαλύψεις μου προκύπτει, κυρίως, λόγω της ιδιότητάς μου ως μέλους του ΚΚΕ. Δεν στρέφονται μόνο ενάντια στον δημοσιογράφο. Στρέφονται ενάντια στον κομμουνιστή δημοσιογράφο. Τους ευχαριστώ γι’ αυτό».
Αλιεύσαμε από Ημεροδρόμο