Τι συνέβη με το Facebook και τη «μεγαλύτερη διαρροή προσωπικών δεδομένων»

Τεράστια ερωτήματα αναφορικά με τη χρήση και τους κανόνες ασφαλείας του Facebook επισκιάζουν την πλέον δημοφιλή πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, μετά το σκάνδαλο της «μεγαλύτερης διαρροής προσωπικών δεδομένων», πενήντα και πλέον εκατομμυρίων χρηστών από την εταιρεία Cambridge Analytica, τα οποία και φέρεται να χρησιμοποίησε για να βοηθήσει την καμπάνια εκλογής του Ντόναλντ Τραμπ. Έκθετη η Facebook, σε εξηγήσεις καλούν τον Ζούκερμπεργκ Βρετανία, Ευρώπη και ΗΠΑ. Κατακρημνίζεται η εμπιστοσύνη στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης.

fb

Το σκάνδαλο διαρροής και κατάχρησης προσωπικών δεδομένων τουλάχιστον 50 εκατομμυρίων χρηστών του Facebook από την εταιρεία ανάλυσης δεδομένων, Cambridge Analytica, που έφεραν στο φως ο βρετανικός Guardian και οι αμερικανικοί New York Times ξεκίνησε απλά, όπως κάποιος συνδέεται στην δημοφιλή πλατφόρμα για να χρησιμοποιήσει κάποια εφαρμογή.

«Είναι εντάξει εάν κοιτάξουμε τις πληροφορίες των φίλων σου;» ρώτησε η ένοχη εφαρμογή, για να λάβει την απάντηση που δίνει η πλειοψηφία των χρηστών του μέσου κοινωνικής δικτύωσης, «σίγουρα, γιατί όχι; Θα ήθελα να λάβω αυτό το ικανό ψυχολογικό τεστ» απαντούν οι περισσότεροι. Ακολούθως, μόνο το Facebook ενδιαφέρεται για τις νομικές λεπτομέρειες σχετικά με τις άδειες που έδωσε ο χρήστης.

Όσον αφορά τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους, φαίνεται πως τελικά δεν έχει καμία σημασία εάν η εφαρμογή λαμβάνει τα δεδομένα για ερευνητικούς ή για πολιτικούς σκοπούς. Άλλωστε, ο μέσος χρήστης φέρεται να ενδιαφέρεται περισσότερο για την ευκολία παρά για το απόρρητο.

Η εταιρεία ανάλυσης δεδομένων Cambridge Analytica, που συνεργάστηκε με την καμπάνια του Τραμπ και την εκστρατεία υπέρ του Brexit, συγκέντρωσε πληροφορίες για τουλάχιστον 50 εκατομμύρια προφίλ Αμερικανών ψηφοφόρων στο Facebook, σε μία από τις μεγαλύτερες παραβιάσεις δεδομένων του τεχνολογικού κολοσσού. Υπογραμμίζεται πως η συγκεκριμένη εταιρεία άνηκε στον δισεκατομμυριούχο και καθοδηγούμενο από τον -τότε- βασικό σύμβουλο του Τραμπ, Στιβ Μπάνον.

Τα δεδομένα αυτά, η εταιρεία φέρεται να τα χρησιμοποίησε για να δημιουργήσει ένα πανίσχυρο πρόγραμμα λογισμικού για την πρόβλεψη και την επιρροή των ψηφοφόρων, με τον δυνητικό αντίκτυπο στις τελευταίες αμερικανικές εκλογές να εκτιμάται μεγάλος.

Το σκάνδαλο με απλά λόγια

Το 2014, ο Αλεξάνταρ Κόγκαν, ακαδημαϊκός ρωσικής καταγωγής από το Πανεπιστήμιο του Cambridge στο Ηνωμένο Βασίλειο, δημιούργησε μια εφαρμογή για το Facebook, η οποία πλήρωνε εκατοντάδες χιλιάδες χρήστες για να απαντήσουν σε ένα ψυχολογικό τεστ.

Σύμφωνα με τον Guardian, τα προσωπικά δεδομένα συλλέχθηκαν μέσω μιας εφαρμογής που ονομάζεται «thisisyourdigitallife», που δημιουργήθηκε από τον ψυχολόγο ερευνητή Κόγκαν, ξεχωριστά από την εργασία του στο Πανεπιστήμιο του Cambridge. Μέσω της εταιρείας Global Science Research (GSR) και σε συνεργασία με την Cambridge Analytica, εκατοντάδες χιλιάδες χρήστες καλούνταν να απαντήσουν σε ένα τεστ προσωπικότητας, στο πλαίσιο του οποίου συμφώνησαν να συλλεγούν τα δεδομένα τους για ακαδημαϊκή χρήση.

Ωστόσο, στην πραγματικότητα, η εφαρμογή συγκέντρωνε επίσης τις πληροφορίες των φίλων οποιουδήποτε απαντούσε στο τεστ. Έτσι, καταφέρνοντας να πείσει 270.000 ανθρώπους να απαντήσουν το τεστ, κατάφερε να αποκτήσει πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα 50 εκατομμυρίων προφίλ, δημιουργώντας μια τεράστια δεξαμενή προσωπικών δεδομένων.

Ακολούθως, ο Κόγκαν πούλησε τα δεδομένα στην Cambridge Analytica. Πώληση για την οποία το Facebook ισχυρίζεται πως υπήρξε παραβίαση των όρων χρήσης, καθώς υποτίθεται πως δεν επέτρεπε στην εφαρμογή να χρησιμοποιήσει τα στοιχεία για εμπορικούς σκοπούς. Κατά τον πληροφοριοδότη που έκαψε την Cambridge Analytica, Κρίστοφερ Γουίλι, η επιχείρηση «έσπασε το Facebook» εξ ονόματος του Στίβεν Μπάνον.

Όπως περιγράφει η βρετανική εφημερίδα, ο πληροφοριοδότης αποκάλυψε στο Observer πως η Cambridge Analytica χρησιμοποίησε τα προσωπικά δεδομένα που είχαν ληφθεί χωρίς εξουσιοδότηση στις αρχές του 2014, για να δημιουργήσει ένα σύστημα που θα μπορούσε να φτιάξει το προφίλ μεμονωμένων ψηφοφόρων. Σκοπός, να στοχεύσουν με εξατομικευμένες πολιτικές διαφημίσεις.

Διαβάστε τη συνέχεια στο ThePressProject

Δημοσκόπηση

Είστε έτοιμοι για το 4ο μνημόνιο;

Έχω ξυριστεί - 30.3%
Κάνω λέιζερ - 14.7%
Είμαι σπανός - 7.4%
Μου αρέσει η τρίχα - 47.4%

Ελληνοφρένεια
Μας ακούτε κάθε μέρα 1 με 2 το μεσημέρι στον Real FM 97.8 (107.1 Θεσσαλονίκη).

Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies
Για να μάθετε περισσότερα κάντε κλικ εδώ Αποδέχομαι